Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Tak opět další rok.........
Akro je prodáno (bohužel, teď mě to mrzí), BeeGee je prodáno (to mě naopak těší).
Sháněl jsem éro pro svůj další benzín 26ccm (objednal jsem si v hobbycity.com dva benzínové motory, tento 26ccm a jeden 50ccm. Přišly začátkem ledna - paráda!!), dlouho se nic neobjevovalo, až nakone padla volba na EXTRU, rozpětí asi 1800mm. Sice všichni říkali, že ten motor je na to slabý, nicméně pan Kolman má v té samé Extře také dvacetšestku. Tak jsem to risknul. Motor do éra pasoval docela dobře, nebylo potřeba moc velkých úprav (byl tam předtím ZDZ 40). Vyházel jsem také všechny přijímače HITECy a nahradil je Graupnery (scan 16, PCM 19, PCM 20DS atd). Z toho vyplývá, že jsem také přešel na modulaci SPCM, prý je benzínů menší rušení od zapalování. Je pravda, že v místech, kde Hitecy škubly, Graupnery se ani nehnou. Možná náhoda.......

Obrazek

Obrazek


Záběh motoru v pohodě, v podstatě jsem s nastavením vůbec nemusel hýbat. Jak přišel z Číny, tak lítal. Extra mě nějak svými vlastnostmi nezaujala, možná to bylo tím, že motor byl ještě syrový a neměl ten výkon. Nicméně při přistání jsem vletěl do myší díry, vylomil se podvozek, zlomila vrtule a bylo rozhodnuto. Už je prodaná.

Takže další hledání vhodného modelu pro padesátku. Mezitím jsem spokojeně létal s Matadorem, je to fakt skvělé éro, které nezklame. Našel jsem Space Spirita, rozpětí 2180mm, je to takový buldok. Nicméně padesátka pro něj akorát. Osazení servy, nádrže, vypínači, motorem atd atd netrvalo tak dlouho a šel jsem zabíhat motor. Opět běžel tak jak byl nastaven z výroby (číňani prý každý motor nakopnou než ho pustí do prodeje). Má nádherný zvuk a opět šlape skvěle. Trochu jsem se klepal když jsem šel poprvé do vzduchu, ale Spirit letěl jako víno! Není to žádný divoch ani kdovíjaký akrobat, ale majestátně si pluje po obloze a dobře se s ním přistává. Nízký průlet na plný plyn, to je s tím zvukem nádhera!!! Spirita si nechám, létám s ním rád. Trochu mne zaskočila spotřeba motoru, dal jsem do něj nádrž 500ml, první let jsem létal asi 7 min. a v nádrži bylo na dně!! Po půlhodině provozu jsem tedy radikálně ubral poměr oleje v benzínu, přitáhl bohatost, a spotřeba je stejně trochu větší..... na 500ml 12 minut letu. Snad si sedne. Chystám se ještě ubrat bohatost, pořád je vlastně v záběhu a není vyladěn na nejvyšší výkon. Teď točí 6150 ot., na plný výkon má točit 6800. Takže rezerva ještě je.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Bohužel zatím musím létat bez krytu motoru, protože potřebuji mít přístup k jehlám......

Další můj přírůstek je CAP 232, rozpětí 1800mm. Koupil jsem ho náhodou, protože jsem měl volný motor MVVS 12,7ccm. Měl jsem předtím dva CAPy, a ani jeden neoslnil. Bohužel tento model nelétal ani mým kolegům. Ale do třetice všeho dobrého..... Nepočítal jsem moc s tím, že přežije první lety. Ale létal! A kupodivu docela dobře! Objevily se nějaké mouchy, ale to byla spíš moje blbost (ulítlá kabina za letu atd.....). Ale i nouzová přistání proběhla dobře! Udělal jsem s ním asi 10 letů a rozhodl jsem se trochu ho zrychlit. Měl jsem doba téměř nový ASP 15ccm, takže to byla výzva. Už je tam a CAP s ním létá opravdu rychle a obratně a má hezčí zvuk. Jen je teď o dost těžší na předek, takže občas při přistání a později i při vzletu přepadnul na čumák. Použili jsme s kolegou násilí a podvozek vyhnuli dopředu. Tak uvidíme při nejbližším letu. Ale s CAPem jsem spokojen!! Zdá se, že rčení "CAP 232 - pomsta Hackera modelářům" neplatí ve všech případech :-)

Obrazek

ObrazekObrazekObrazekJeště jeden kousek jsem zařadil do svého hangáru, a to akrobata MISTERY. Má rozpětí 1850mm, motor ASP 15ccm a myslel jsem ho jako náhradu za svého Matadora. Motor rok neběžel, a protože létal na ricin, bylo nutné ho těžce vyoperovat, celý rozebrat, vyčistit. Motor měl obrovskou kompresi (přitom měl vylítáno 200l paliva!), na volnoběh se ani vrtule nepřevalila přes úvrať a motor se zastavil. Dal jsem tedy studenou svíčku (8) s můstkem a dvě podložky pod ní. Tím jsem alespoň o kousíček zvětšil prostor nad pístem a studenou svíčku "upravil" předstih. Motor sice teď běží i na volnoběh, jeho chod se zklidnil, ale ta komprese je stejně pořád nezvykle velká. Zase asi lepší než malá :-)
První let s Misterym byl běs a hrůza, éro hned po startu klonilo silně doleva a silně nahoru! Byla to docela honička, nedal se pustit knipl křidélek a trimovat, takže jsem pustil výškovkou a naplno dal trim křidélek doprava. Klonění se samozřejmě zlepšilo, ale model pořád ukrutně stoupal, při trimování křidélek jsem nemohl potlačovat výškovku a i na čtvrt nebo půl plynu šel do přemetu. Asi si dovedete představit silně klonící letadlo jak jde do nekontrolovatelného přemetu :-). No nicméně se jakžtakž povedlo, ale byl jsem zpocený až na pr...., takže raději na zem. Přistání bylo taktéž "skvělé", podvozek pruží jako blázen, takže jsem se odrazil zpět asi metr do vzduchu. Kupodivu model nešel na čumák, ale podařilo se mi přistát bez úhony asi metr před koncem dráhy. Teprve na zemi  jsem si prohlédl polohu křidélek a výškovky. Nechápu. Letadlo je rovné, vyvážené a přesto vyžaduje takovouto polohu křidélek a silně potlačenou výškovku. Dal jsem s Mistery ještě jeden uklidňující let, tentokrát už připraven na všechno. Ještě jsem ho dotrimoval, teď už létá docela dobře. Nejde mi to do hlavy. Těžiště je OK, letadlo rovné........

Obrazek

Obrazek

Poslední můj přírůstek : třímetrový TAIFUN. Nejsem si jistý, jestli jsem udělal dobře, ale tak se mi líbil, že jsem neododal. Vždy jsem tíhnul k modelům typu F3A. Nejdříve jsem měl strach, že se mi nevejde do auta, ale nakonec tři centimetry rozhodly. A mám ho doma. Ta velikost je úctyhodná, dosud jsem létal nejvíce s rozpětím 2200mm (Storm) nebo 2180mm (Spirit). Tohle už je něco jiného. Je to ale krasavec, motor ZDZ 80, devět serv (4 křídla, 2výška, 1směrovka, 1plyn, 1sytič), přijímač MZK Decada. Zatím jsem ho na letišti jen sestavil a nahodil, a protože motoru se moc nechtělo do otáček, zase jsem to zabalil a jel domů. Pozdě jsem si uvědomil, že oddeklovat motor a hlavně sundat vrtuli na letišti trvá dost dlouho. Takže příště už bez krytu. Dal jsem sytič na servo, zapalování se zapíná vypínačem na vysílači elektronickým spínačem. Myslím že motor nešel do otáček proto, že se samovolně přivíralo servo sytiče. Uvidíme příště. Tak doufám, že to neroztřískám hned při prvním letu! Pokud by měl být jako s Misterym, nevím nevím :-) Snad poletí rovně..........

Obrazek


Obrazek

Obrazek


Obrazek

A opět další přírůstky: F4U Corsair, motor MVVS 7,5ccm. Vždy jsem chtěl vidět toto éro v letu, bohužel se mi to nikdy nepodařilo tak jsem si ho musel koupit sám. Překvapivě ale létá dobře, s tímto motorem je docela rychlý a na povely reaguje přesně. Jsem příjemně překvapen!!

ObrazekObrazek

A nakonec taková oddechovka. Tohle éro jsem si koupil kvůli tomu, že se mi doma válel bez užitku motor ASP 4ccm a samozřejmě také proto že se mi líbilo.

ObrazekObrazek

Je to Čechie! První let s ní byl neuvěřitelně příšerný, potřebovala dotrimovat úplně všechno a to tak, že už mi trimy nestačily, musel jsem horko těžko přistát a sáhnout do subtrimů. Teď už létá v pohodě, nicméně letové vlastnosti příšerné. Ale pokud létá v bezvětří a nekladete na ni žádné nároky, létá spolehlivě. A docela realisticky. Je to pro takový oddych.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

kjhgfd

(dan, 15. 6. 2008 10:41)

jsou
bonbovi

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA